De verhuizer van de IT-wereld

verhuisdozenEen favoriet statement van mij in het dagelijks leven is; migreren kun je leren! Ik roep het te pas en te onpas. Alles wat rijmt op leren doet het bij mij goed, voornamelijk in overleggen waarin iets niet goed is gegaan. Vaak voor de grap, maar ook wel met een achterliggende gedachte. Wat maakt een datamigratie succesvol?

Veel datamigraties zijn meer een soort gevolg van één of andere vorm van business transitie. Of het nu gaat om de introductie van een nieuw systeem of bedrijfsovername waarbij de oude systemen verdwijnen, datamigratie is altijd het gevolg. Ik noem mijzelf dan ook wel de verhuizer van de IT-wereld; ik werk graag buiten kantoortijden, ben niet te beroerd om een doosje op 3 hoog achter te bezorgen en probeer graag logisch mee te denken. We zijn afhankelijk van de labels op de dozen (in vakjargon de mapping), want dat de doos eerst in de keuken stond in het oude huis, wil niet zeggen dat deze ook in het nieuwe huis daar komt te staan. De verhuizer kan dat niet bepalen.

Wat dat betreft lijkt de rol van verhuizer gevoelloos; simpel van locatie A naar B, precies zoals op de doos staat. Maar niets is minder waar; als je gaat verhuizen is eigenlijk het enige wat je nog doet herinneren aan het oude, je meeverhuisde spulletjes. Een verhuizing kan functioneel succesvol genoemd worden als de bank er staat, de TV het doet en ook je messen en vorken in de juiste la liggen. Maar het werkelijke succes zit hem vaak in het kwetsbare glazen beeldje van over-groot-moeder die zo fragiel is.

Met datamigraties is dat net zo; vanuit tijd en geld (eigenlijk dezelfde factoren) moet er logischerwijs gestuurd worden op prioriteit. Er wordt bepaald wat de kritische succesfactoren zijn van de migratie; we moeten financieel aansluiten, alle klanten moeten mee en de operatie mag volgens de gestelde acceptatiecriteria maximaal 100 uur bezig zijn met het handmatig goed zetten van hetgeen gemigreerd is. Als je daar als migratieconsultant aan hebt voldaan, lijkt het een goede migratie.

Een succesvolle migratie gaat wat mij betreft verder; kijk niet alleen naar de harde requirements, de hoge prio bevindingen en de blije accountant. Heb ook oog voor de lage prio zaken of wat bij de koffie langs komt. Geef de eindgebruiker het gevoel dat het niet alleen gaat om het door de opdrachtgever aangegeven noodzakelijke, maar ook de kleine dingetjes die de uitvoer van het dagelijks werk zo veel vergemakkelijken. Ga opzoek naar de quick-wins want in de kleinste cosmetische details, zit het grootste gevoel van kwaliteit! Bij het binnentreden van het nieuwe systeem is het maar al te fijn dat de data vertrouwd aanvoelt en dat er geluisterd is naar de details, zonder al te veel transportschade.


ITCG denkt én doet al bijna twee decennia in data integratie, datamigratie, datakwaliteit en testdata en deelt haar opgedane kennis graag met de wereld in de vorm van blogs –lees ook onze andere artikelen.